Du som bor hos oss

Artikelindex


Här finns allmän information till dig som bor i en av Finfasts lägenheter. 
Till höger har vi samlat information som är bra att ta del av. 


Andrahandsuthyrning

Funderar du på att hyra ut din lägenhet i andrahand?

♦ Då behöver du ett godkännande från oss på Finfast. Kontakta oss för information och ansökningsblankett.

Under andrahandsuthyrningen är det fortfarande du som har det fulla ansvaret för lägenheten och för att hyran betalas in i tid.

Du ansvarar för eventuella störningar som kommer från lägenheten. 

Vi vill också uppmärksamma dig på att om du säger upp din lägenhet under andrahandsuthyrningen kommer andrahandshyresgästen inte att kunna överta lägenheten utan uppsägningen behandlas som en vanlig uppsägning.

Om du hyr ut din lägenhet utan tillstånd har Finfast rätt att säga upp dig direkt. Om du dessutom tar en högre andrahandshyra än vad du har rätt till kan du dömas till böter eller fängelse.  

En överenskommelse om uthyrning i andrahand skrivs i första skedet på sex månader. 

Handläggningstiden för en andrahandsansökan är cirka åtta veckor. 


Autogiro och betalning av hyra

♦ Hyran betalar du i förskott varje månad. Det betyder att hyran för februari ska vara betald senast den sista januari. Ett smidigt alternativ är att betala med autogiro.
Med autogiro slipper du långa OCR-nummer och kan vara säker på att hyran betalas i tid.

♦ Önskar du autogiro ska du fylla i blanketten för autogiroanmälan som du finner nedan. Läs igenom villkorstexten och glöm inte att underteckna. Du kan också hämta blanketten på vårt kontor i Ladugårdsängen. 

♦ När autogirot är registrerat hos oss behöver du bara se till att det finns pengar på ditt konto senast den näst sista bankdagen varje månad.  

♦ Välkommen att höra av dig till oss vid ytterligare frågor. 

♦ Här finner du blanketten för autogiroansökan.

Direktbyte

Här har vi samlat lite information som kan vara bra att veta innan du ansöker om ett direktbyte. 

♦  För att kunna genomföra ett direktbyte gäller det att båda parter har ett förstahandskontrakt och har bott i lägenheten i minst ett år.

♦  En hyresrätt kan bytas mot en annan hyresrätt med förutsättningen för bytet är att parterna avser att bo där permanent.
 

♦  Vid ett direktbyte ska den nya hyresgästen godkännas av respektive hyresvärd.

♦  För att bytet ska godkännas ska du, enligt hyreslagen, visa att du har beaktansvärda skäl. Det kan vara till exmpel ändrade familjeförhållanden, arbete eller studier. 

♦  För att Finfast ska godkänna bytet krävs det även att den du vill byta med klarar av hyran, inte har några betalningsanmärkningar och har goda referenser från tidigare hyresvärd. Vi granskar den som ska byta på samma sätt som vi granskar ny en hyresgäst.

♦  Det är först när du hittat någon att byta med som du ska ansöka om direktbyte. Tänk på att göra detta i god tid innan bytet skall ske. Ofullständig ansökan behandlas ej.

♦  B
ilplats eller garage följer inte med vid byten av lägenhetskontrakt.

♦ Handläggningstiden är cirka åtta veckor från det att du har lämnat in en komplett ansökan

Kontaka oss på Finfast för mer information och ansökningsblankett.

Grilla på balkongen

♦  Det är inte tillåtet att grilla på balkongen, varken med kol-, el- eller gasolgrill. Detta på grund av brandrisken men även att det osar till din granne.
Vill du grilla hänvisar vi tlll att gå ut på gården. 

♦ Till dig som har uteplats ber vi dig ta hänsyn till dina grannar ovanför och gå ut en bit från huset. 

Sen eller utebliven betalning av hyran

♦ Enligt hyreslagen ska hyran betalas i förskott och senast sista vardagen i varje månad.

♦ Det är viktigt att betala hyran i tid, även om du inte har en hyresavi så är du skyldig att betala din hyra. Att betala hyran för sent är en form av misskötsamhet och man riskerar att hyreskontraktet sägs upp. Detta innebär i sin tur svårigheter att kunna hyra lägenhet hos annan hyresvärd. Varje gång en hyra kommer in sent registreras detta hos oss. Betalar du inte i tid skickas ett inkassokrav ut till dig. Inkassokravet medför alltid en extra avgift. Om du inte skyndsamt betalar in hyran enligt inkassokravet skickar Finfast ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten. Vid avhysning kontaktas även socialförvaltningen. 

♦ Om du som hyresgäst skulle få problem med att betala hyran är det mycket viktigt att du kontaktar oss omedelbart!

Skadedjur

♦ Om du misstänker att du har fått någon form av skadedjur som t.ex. mjölbaggar, mal, vägglöss m.m i din bostad, kontakta oss så hjälper vi dig.

♦ Tänk också på att inte mata fåglar från balkongen eller på uteplatsen eftersom det kan locka till sig råttor eller möss.


Sopsortering

♦ I alla vår områden finns återvinningsrum. Där finns det kärl för kompost, restavfall, kärl för glas, plast, metall och papper. Avfall som inte kan sorteras i soprummet lämnas på en återvinningsstation eller återvinningscentral.

♦ Grovsopor, stora kartonger, elektronik och farlig avfall är exempel på saker som du inte kan slänga i soprummet. Det ska du istället lämna på en återvinningscentral.

Störning
♦ En hyresgäst ska inte störa sina grannar. Det finns inte några speciella tider när det är tillåtet att ha musik eller tv på hög volym, festa eller liknande men extra hänsyn måste tas under morgon, kväll och natt, då de flesta har sin vila på dygnet. Vi brukar säga att huset ska sova mellan klockan 22:00 - 06:00. 

♦ En hyresgäst som gång på gång stör sina grannar kan förlora rätten till sin bostad. Det är du som kontraktsinnehavare som bär ansvaret om det är dina gäster som stör, detta gäller både i lägenheten och i alla gemensamma utrymmen.

♦ Om du blir störd, ta i första hand kontakt med din störande granne direkt. Om störningen ändå inte upphör kontaktar du Finfast eller om det inträffar efter kontorstid ringer du vår jour på telefonnummer 019-14 00 00.  


Vårda din lägenhet
♦ Upptäcker du fel i din bostad så anmäl detta till oss så att det inte förvärras över tid.    

♦ Genom att frosta av frysen med jämna mellanrum så håller den en jämn temperatur och drar mindre el. Var försiktig när du frostar av frysen och bryt inte bort isen utan låt den tina av sig själv. 

♦ När du torkar golven så använd en sparsamt fuktig mopp eller trasa och ett milt rengöringsmedel. 

♦ Använd möbeltassar på dina möbler så skyddas golvet från repor och märken.  


♦ Mindre avloppsstopp går enkelt att åtgärda skälv. Använd en avloppsrensare med sugkåpa i gummi (finns att köpa i vanliga varuhus). För att rensningen ska vara mer effektiv kan du öka trycket genom att hålla för hålet som är tänkt som översvämningsskydd. 

♦ Golvbrunnen i badrummet behöver rensas då och då för att undvika dålig lukt och stopp i avloppet.
Rengör på följande sätt; 
1) Börja med att ta bort silen (gallret). 
2) Lyft upp vattenlåset (liknar en hink) och avlägsna tvålrester och hår från in- och utsida. Släng skräpet i en papperskorg, inte i toaletten! 
3) Sätt tillbaka vattenlåset och silen. Se till att vattenlåsets gummipackning sluter tätt, annars kan lukt tränga upp från avloppsröret. 

 


Kontakt

Reception/växel:
019-33 50 50
E-post:
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.


Länkar

Annan information

FinFast   |   Loftbodsgatan 2   |   702 26 ÖREBRO |   Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.